اخبار و رویدادها

درباره یک استارتاپ موفق

ابرآروان نمونه خلاقیت و تلاش

چهار جوان متولد ۶۸ و ۶۹ دور هم جمع‌شده‌اند تا رویای بزرگی را به واقعیت تبدیل کنند. هر چهار نفر از مدال‌آوران المپیادهای ملی و بین‌المللی هستند. از وقتی با هم آشنا شده‌اند، یعنی از حدود ۵ سال پیش تاکنون دائما با هم بوده‌اند. با هم شکست خورده‌اند و با هم بی‌پولی کشیده‌اند. گاهی تنها نان خشک در خانه داشته‌اند. بنابراین نان خشک خورده‌اند و دائما کد زده‌اند. حدود سال ۹۳ ایده ابرآروان را به فناپ آورده‌اند و ۴۰۰ میلیون تومانسرمایه جذب کرده‌اند. حالا با گذشت بیش از ۳ سال، از نیازشان به سرمایه ۲۰۰ میلیون دلاری می‌گویند. پویا پیرحسین‌لو، فرهاد فاطمی، مهدی بهادری و علیرضا هاشمی چهار هم‌بنیانگذاراستارت‌آپ ابرآروان هستند که در زمینه ارائه سرویس‌های ابری فعالیت می‌کند؛ استارت‌آپی که به گفته هم‌بنیانگذارانش الان ارزشی چند‌ده‌میلیون دلاری دارد و شاید یک ماه دیگر چندین میلیون دلار سرمایه جذب کنند. در حال حاضر چند هزار مشتری دارند. علاوه بر وزارتخانه‌ها و ارگان‌ها و نهادهای دولتی، استارت‌آپ‌های زیادی نیز از خدمات ابری‌شان استفاده می‌کنند. سال گذشته درآمد ۴ میلیارد تومانی داشته‌اند و برای ۲سال آینده، پیش‌بینی درآمد ۱۰میلیون دلاری دارند.
بچه‌های ابرآروان می‌گویند اندازه بازار جهانی سرویس‌های ابری تا سال ۲۰۲۳ به بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار می‌رسد؛ بازاری که ظرفیت فعلی‌اش تا ۴۰ میلیارد دلار است و تا ۴۰۰ میلیون دلارش محقق شده است. بازار ایران نیز تا ۵ سال دیگر حدود ۵ هزار میلیارد تومان ارزش خواهد داشت. هر چند راه زیادی تا آنجا باقی مانده اما این ظرفیتی است که وجود دارد. هم‌بنیانگذاران ابرآروان در این گفت‌وگو از سرویس‌های ابری و چسیتی‌شان، از چالش‌های این حوزه، رقبای خارجی، ورود شرکت‌های بزرگ به این حوزه و شیوه رقابت با آنها، ورود به بازارهای جهانی و ارزآوری و… حرف زده‌اند.

تا قبل از سرویس‌های ابری، شرکت‌ها برای اینکه زیرساخت‌های خود را پیاده‌سازی کنند، مجبور بودند سرورها و تجهیزات سخت‌افزاری را خریداری بکنند و هزینه گزافی روی دوش‌شان باشد. از طرفی پیاده‌سازی خیلی سختی هم داشتند. اما شرکت‌هایی ایجاد شدند که آماده‌سازی این زیرساخت را بر عهده گرفتند و مدعی بودند که می‌توانند این زیرساخت را به صورت یکپارچه ارائه کنند. بنابراین شرکت‌ها و سازمان‌ها می‌توانند از این شرکت‌های ابری، سرویس دریافت کنند؛ سرویسی که طی چند دقیقه فعال می‌شود و دیگر به زیرساخت‌هایی که چندین ماه برای خرید و پیاده‌سازی‌شان زمان لازم بود، نیازی نیست. هزینه کمتری هم متوجه‌شان است. مسئله دیگر اینکه در سرویس‌های ابری، بر مصرف به اندازه نیاز، تاکید شده است. تا قبل از سرویس‌های ابری شاید برای اجرایی‌کردن یک نرم‌افزار، باید یک سرور خریداری می‌شد اما بعد از روی کارآمدن سرویس‌های ابری مسئله به این صورت شد که شرکت‌ها تنها به اندازه مصرف نرم‌افزارشان هزینه می‌کنند. نکته مثبت دیگر سرویس‌های ابری، مربوط به افزایش منابع بود. در سرویس‌های قبلی برای افزایش منابع باید سخت‌افزارهای دیگری خریداری می‌شد‌ اما در سرویس‌های ابری به خریداری منابع سخت‌افزاری دیگری نیاز نیست. حتی برای کاهش منابع هم نیازی به کم‌کردن زیرساخت‌های سخت‌افزاری نیست.
مجموع قراردادهای ما در سال گذشته حدود ۴ میلیارد تومان بوده و پیش‌بینی می‌کنیم که امسال و سال آینده مجموعا به درآمد ۱۰ میلیون دلار برسیم و فکر می‌کنیم که ۱۰۰درصد به این رقم می‌رسیم.

منبع
هفته نامه شنبه
برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن