اخبار و رویدادها

درمورد یک استارتاپ موفق

یک میلیون دلار، عدد فروش یک‌سالشان است. درآمد استارتاپ بچه‌های شهرری؛ بچه‌های شاه‌عبدالعظیم که همان حوالی بزرگ شده‌اند و هنوز هم همان حوالی زندگی می‌کنند؛ بچه‌هایی که به دنبال سهم‌خواهی بلندپروازانه‌ای از بازار میلیارد دلاری گردشگری سلامت در ایران هستند.
در میان «نه‌»های بزرگ و نشدن‌های پرتکرار و فریاد و فغان‌های متمادی که از اکوسیستم استارتاپی ایران شنیده می‌شود، ‌ناگهان کسب‌وکار پرتوانی پیدا شده و حرف‌های حسابی برای گفتن دارد. صحبت از آریامدتور کسب‌وکار حوزه گردشگری سلامت یا به تعبیری مدیکال توریسم است که طی یک سال اخیر یک میلیون دلار فروش داشته‌اند.
یک سالی که بر بسیاری از استارتاپ‌های ایرانی‌ سخت گذشته، برای آریامدتور و بنیانگذارانش سالی موفقیت‌آمیز بوده و توانسته‌اند هر ماه تا ۱۰۰درصد رشد کنند. در این شماره شنبه به سراغ ۳ بنیانگذار این استارتاپ یعنی هادی شجاری، محمد نصری و حسین یاراحمدی رفته‌ایم تا از جذابیت‌های درآمد دلاری بشنویم.
این کسب‌وکار آنلاین حوزه گردشگری سلامت توانسته به بیمارانی از بیش از ۵۵کشور جهان خدمات درمانی ارائه و مانند یک تسهیلگر، پکیج‌های حاوی ویزا، بلیت سفر، محل اقامت، پزشک، روند درمان و… برای بیماران طراحی کند و در شرایطی که مردم بسیاری از کشورها تصویر مثبتی از ایران ندارند، توانسته ذهنیت خیلی‌ها را تغییر دهد.
با جذب سرمایه از اکوسیستم استارتاپی هم به دنبال هدف‌گذاری‌های بزرگ هستند و می‌گویند تا ۳ سال دیگر به درآمدی حداقل ۱۲۰میلیون دلاری در سال خواهند رسید. تیم ۳۰ نفره آریامدتور به سرعت در حال افزایش است و از افرادی با ملیت‌های مختلف برای تولید محتوا و تبلیغات بین‌المللی استفاده می‌کند.
آریامدتور از بازار گردشگری سلامت ایران که سال ۹۶ حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار بوده، می‌خواهد برای سهم ۱۰درصدی بجنگد.

نقطه شروع آریامدتور به‌عنوان یک استارتاپ حوزه گردشگری سلامت به چه سالی و چه ایده‌ای برمی‌گردد؟

هادی: من قبلا با همکاری دوستانم شرکتی در زمینه طراحی سایت و اپلیکیشن داشتم. از میان مشتریان‌مان بخش زیادی پزشک بودند. بنابراین از نزدیک شاهد آمد و رفت بیماران خارجی به ایران بودم. بنابراین زمینه آشنایی ما با حوزه پزشکی و گردشگری سلامت از همین ارتباطات شکل گرفت. حدودا خرداد سال ۹۵ بود.
تصمیم گرفتم که یک ماه روی این موضوع که مدیکال توریسم چیست و در سطح جهان چگونه انجام می‌شود، مطالعه کنم و متوجه شدم که خلأیی در ایران از این جهت وجود دارد. گروه جمع و جوری تشکیل دادم که به صورت دورکاری با من همکاری می‌کردند و تابستان۹۵، آریامدتور متولد شد.
دی‌ماه ۹۵ با گرفتن یک استند در نمایشگاه الکام استارز، شرکت کردم و با پیشنهادهای خوبی برای سرمایه‌گذاری مواجه شدم و فهمیدم که این ایده می‌تواند به یک کسب‌وکار جدی تبدیل شود، اما تصادف شدیدی که در دی ماه داشتم، باعث شد که یک ماه کار رها شود.

تا اینجای کار به نظر می‌رسد که به‌تنهایی در حال فکر و ایده‌پردازی و راه‌اندازی کار بودی؛ از چه سالی محمد به تو اضافه شد و کار را جدی شروع کردید؟

هادی: فروردین سال ۹۶، به سراغ محمد و حسین رفتم. محمد در مدتی که از من جدا شده بود، با پزشکان زیادی کار کرده و در حوزه جراحی پلاستیک و عمل‌های زیبایی به نوعی دستیار پزشک شده بود. حسین هم با توجه به تجربیات متعدد اجرایی، گزینه خیلی خوبی برای تکمیل تیم بود.
در واقع تجربه محمد، ایده من و تجربه مشترک ما از حوزه دیجیتال مارکتینگ در کنار هم قرار گرفت و از همان آغاز سال، کار جدی شد. هر چند هنوز دفتر نداشتیم و هر کسی در محل کار خودش کار را جلو می‌برد. اولین مشتری را که گرفتیم، خیلی امیدوار شدیم. مشتری اول‌مان از استرالیا آمده بود.
نویسنده: طاهره خواجه گیری

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن